Ceritera Makassar

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Phew!!! Sepeninggalanku ke bumi Sulawesi, tanah tumpahnya darah nenek moyangku (kerna diriku berasal dari keturunan Bugis), ternyata blog ini dibiarkan habuk 2 inci!

Oh, sebelum itu, Aga Kareba?

Hehehe...

Cakap Bahasa Bugis pula di sini ;P

Maaf, sebulan lebih tiada sebarang perkembangan...atas sebab pelbagai masalah teknikal...dan oh ya, jadual kegiatanku di Makassar, Indonesia yang sungguh padat tidak memungkinkanku untuk mencoret kata-kata di sini.

Tetapi tidak mengapa, kini aku sudah kembali! \^0^/
...walaupun proposal penyelidikanku masih belum diselesaikan buat masa ini...~_~;;;

Namun, buat masa ini aku tidak punya masa untuk bercerita panjang mengenai segala aktiviti, pengalaman dan kisah suka duka yang telah kualami sepanjang 28 hari di Makassar...berikut merupakan diari ringkas sepanjang kegiatanku di sana:

6 - 9 Jun 2011 : Berkampung di Kolej Kediaman Kinabalu (8th RC), UM.- Menyiapkan makalah, kerja2 sekretariat dan persiapan akhir sebelum ke Makassar, termasuk latihan persembahan malam kebudayaan.
10 Jun 2011 : Bertolak ke Makassar pada jam 1.40 petang. Tiba di Makassar pada jam 5.00 petang. Melalui proses pemeriksaan masuk di imigresen yang memakan masa agak lama. Tiba di kampus UNHAS lebih kurang jam 10 malam.
11 - 21 Jun 2011. Aktiviti di kampus UNHAS - Pusat Studi Melayu, Fakultas Ilmu Budaya (mempelajari aksara Lontara, bahasa Bugis & Makassar) IPTEKS (seni muzik kecapi dan tarian Paduppa')
22 Jun 2011 : Seminar Antarabangsa UNHAS-APM di Pusat Pascasarjana UNHAS. Aku sebagai pembentang makalah bagi mewakili Jabatan Kesenian Melayu di APM dengan tajuk kajian berkenaan komik Melayu terkini di Malaysia.
23 - 28 Jun 2011: Homestay dan penyelidikan di Kabupaten Barru, sebuah perkampungan nelayan yang aman dan sangat sederhana.
29 Jun - 4 Julai 2011 : Homestay dan penyelidikan di Kabupaten Wajo, kota sutera Bugis Lipak Sabbe.
5 Julai 2011 : Kembali ke UNHAS Makassar.
7 Julai 2011: Seminar hasil penyelidikan di Barru dan Wajo. Sebelah malam merupakan acara kemuncak; Malam Kebudayaan, sekaligus majlis perpisahan.
8 Julai 2011: Berlepas pulang ke Malaysia.

Walaupun sibuk dengan segala kegiatan, namun kelelahan dan kepenatan (capek) itu terubat dengan kemesraan dan telatah lucu teman-teman dari pascasarjana UNHAS; Alim Hanas (kita sama-sama "otak kartun" yah), Riyah yang takut Doggy ;P, Kak Illang (sayang Kak Illang sangat-sangat!) & anaknya Ammar, Pak Rijal (bakal sasterawan hi3), Pak Taslim yang suka berkongsi kisah-kisah yang...mengarut. Juga Bu Nurhayati, Pak Syaruddin dan Pak Mullar yang sangat memahami kami (sudah tentu kepala pusing juga melihat telatah kami yang adakalanya terlalu agresif...;P), para dosen untuk kuliah dari 14 hingga 21 Jun 2011 - Bu Munirah, Bu Ery (bahasa Makassar), Bu Gusnawati, Pak Mukhlis...terima kasih atas ilmu yang diberi.

Oh ya, team Gemar Passikko - Abang Adhi, Abang Alwi, Kak Mia, Cikgu Armand dll (tidak tahu nama, maaf) yang membimbing kami main kecapi...pengalaman bermain alat muzik kecapi tidak akan kulupa sampai bila-bila (walaupun dalam masa hampir satu bulan hanya tahu memainkan baris pertama lagu Anging Mammiring sahaja...sol do mi sol fa sol la mi....huhuhu). Kepada Bu Fitriyah yang membimbing tarian Paduppa'...terima kasih banyak-banyak.

Tidak lupa, keluarga angkat kami di Barru dan Wajo...terima kasih atas segala layanan, makanan dan tempat tinggal yang diberikan. Kalian sudah lakukan yang terbaik untuk kami. Semoga Allah membalas segala kebaikan kalian.

Walau berbeda sempadan geografis dan bahasa, namun kita tetap serumpun. Sedar tidak sedar, hubungan ukhwah terjalin utuh setelah 28 hari menempuh segala kegiatan, hingga saat perpisahan, di Bandara Hasanuddin, semua tidak mampu menahan air mata yang menitis...terasa perpisahan itu amat menyakitkan, memeritkan...terasa seperti mahu memutarkan kembali masa yang berlalu...saat manis gurau senda di Ramsis, kampus, kota Makassar, Kab. Barru dan Wajo.

Teristimewa buat semua team Delegasi Sarjana APM ke Makassar...kita semua sudah lakukan yang terbaik! Terima kasih dan maaf untuk semua. Semoga persahabatan kita takkan berakhir pada 8 Julai 2011, tetapi terus berkekalan buat selamanya.

Kita semua adalah bersaudara.

Apapun, andai diriku pernah terkasar bahasa, tersalah perbuatan, kemaafan yang kupinta daripada kalian. Terima kasih atas segalanya.

Insya Allah, kita semua pasti akan bertemu kembali di mana-mana bumi Allah ini.
Semoga segala kenangan manis kita tidak akan pudar ditelan waktu. Simpanlah dengan baik di dalam hati kalian. ^___^


RUZAINI AHMAD a.k.a RINI SAFIYYAH
13 Juli 2011 - 1312 pm
UM, Kuala Lumpur, Malaysia


Walau kita jauh dipisahkan lautan, namun kalian tetap sentiasa di hati...

Ulasan

  1. waH... nice, ku akan menjaga kisaH ini, walaupun waktu senantiasa datang tuk mengikisnya... xD

    BalasPadam
  2. Iyaa Alim...semoga waktu yang terus berjalan tidak meluputkan kenangan terindah kita =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ada Apa Dengan Pengajian Melayu?

KRABI 2018: Itinerari dan Bajet (4H 3M)

Kisah Klasik Untuk Masa Depan (Edisi Raya): Nostalgia Kad Raya